Reportáž: Nákupní šílenství po výplatě (Kristýna Martínkova)

Celý den „D“ začal 5. dubna v dopoledních hodinách, kdymnozí zaměstnanci firmy ŠKODA netrpělivě přešlapovali před bankomatem a čekali na onu chvíli, kdy jim přijde výplata. Proč jsem zmínila pouze „škodováky“ v reportáži o nákupním šílenství, je asi každému jasné. Pokud ale stále někdo tápe, myslím, že po spojení slov Škoda Auto a Mladá Boleslav už bude každý rozumět. I já jsem se rozhodla vydat se naplnit ledničku právě onen pátý pracovní den v měsíci anastínit vám situaci v nákupním centru.

 

 

Při cestě do obchodního centra, jehož jméno raději zamlčím, a pohledu na zaplněné parkoviště mi bylo jasné, že na prázdné uličky a plné regály nenarazím. Hlavou mi probíhají otázky typu „Budou nakupující příjemní?“„Budou ochotni mi sdělit své pocity?“Dobré náladě zákazníků nenapomáhá ani nepříznivé počasí. Ještě před vstupem do obchodu jsou v dlouhé frontě u bankomatu slyšet hádky kdo, koho předběhnul. Myslím, že jsem měla velké štěstí, zbyl na mě prázdný vozík. Již při vstupu do obchodního centra je slyšet hlášení „Banány v akci“. Uvnitř vládne chaos. Hned za informacemi stojí dva prázdné košíky. Myslím, že někdo nákupy vzdal už na začátku. Kdybych měla citovat všechny věty typu.: „Vyprodali banány.“, „Maso není zlevněné.“ nebo „Došla čokoláda.“, nevešlo by se mi do reportáže už nic jiného. Největší návaly nakupujících jsou u míst, kde jsou výrazně napsány nápisy „SLEVA“. Na to, zda jde o typicky českou vlastnost nebo spíše o nízké platy většiny zaměstnanců firmy Škoda Auto, a proč právě ten den, co přijde výplata na účet,chodí lidé nakupovat, jsem se rozhodla zeptat několika zákazníků. Na mou otázku mi jasně odpověděla jedna ze zákaznic.: „Ten den, kdy mi přijde výplata, chodím nakupovat proto, že už téměř 14 dní mi dochází peníze a já musím nakoupit věci, co mi v domácnosti chybí“. Po proplétání se v nově uspořádaných uličkách jsem se konečně po hodině dostala k pokladnám. Proč právě v den, kdy do obchodu přichází nejvíce lidí, je otevřena jen polovina pokladen,je otázka, nad kterou po zdlouhavém nákupu už ani nepřemýšlím. Fronty se dají měřit na desítky metrů. Dokonce i u pokladen jsou odložené plné košíky. Obdivuji zákazníky, kteří nákup zvládají s úsměvem. Ze závěru asi vyplývá, že pokud se někdo chce vydat na nákup v den, kdy přijde výplata, chce to pevné nervy, hodně času a doufat v to, že s vozíkem dojedete do „cíle“.

Kristýna Martínková