Jediná úroveň maturitních zkoušek. Výhoda, nebo naše mínus?

Ministr školství Petr Fiala stihl od května napravit všechny reformy, které by mohly českému školství pěkně zavařit. Zkrátka je vidět, že Fiala, bývalý rektor Masarykovy univerzity, je člověkem na správném místě.

 

Petr Fiala si nejprve musel poradit s rozjetými reformami svého předchůdce Josefa Dobeše. Tím myslím reformu vysokých škol se zavedením školného (nyní se jedná o zavedení zápisného) a reformu regionálního školství. Financovat jednotlivé školy na základě naplněnosti tříd by doslova zlikvidovalo především ty vesnické.

 

Bývalý ministr školství také sice „dotáhl“ dlouho plánovaný projekt státních maturit do „zdárného“ konce. Za fiasko týkající se vyšší úrovně zkoušky z matematiky se ovšem stihl omluvit až jeho nástupce Fiala. Co se týče středoškolského vzdělávání, ministr před několika dny upřesnil změny státních maturit, které budou platit pro nadcházející dva roky. Hrozby v podobě povinné maturitní zkoušky z matematiky se pro příští dva roky maturanti obávat nemusí, také zrušil rozdělení státních maturit na základní a vyšší úroveň.

 

Co z toho pro nás plyne? Především další nejistota. Jaké úrovni se bude blížit? Naši profesoři nás několik let připravovali na dvě možnosti, jezdili na různá školení a učili se, jak posuzovat a známkovat výkony maturantů v závislosti na zvolené úrovni. Jak bude jediná úroveň vypadat? Stihne CERMAT vydat alespoň ilustrační testy z povinné češtiny, volitelné matematiky a cizího jazyka? No, necháme se překvapit. Zatím to vypadá, že jediní maturanti roku 2014 budou s více než ročním předstihem vědět, co je čeká. Proč ministr neponechal možnost volby je jasné. Ušetří tak desítky milionů. V minulém školním roce si těžší úroveň zvolilo něco přes čtyři procenta maturantů.

Důvod proč skládat jednotnou maturitu je mi ale stále neznámý. Žáci si po dokončení základní školy sami volí, jaká střední škola bude pro ně, vzhledem k jejich studijním výsledkům a chuti vzdělávat se, ta nejlepší. Proč by tedy měli skládat stejnou závěrečnou zkoušku z předmětů, které se na jiných školách vyučují intenzivněji?

 

Na druhou stranu si asi nemusíme stěžovat, studujeme na gymnáziu, a tak by pro nás jediná úroveň měla být spíše výhodou, protože úplně stejnou maturitou by měli úspěšně projít i studenti z ostatních středních škol. Maturitní reformu uvítají zejména ti nerozhodní z nás, kteří by jinak do poslední chvíle tápali, kterou úroveň zvolit. Ano, mluvím o sobě. Takže jednoúrovňové maturitě zdar!